החורף הגיע, ואיתו השפעת, הנזלת, השיעול ועוד רעות חולות(תרתי משמע). הסבתות לוחצות "לשבת בבית"...עד שהגשם ייפסק; ההורים עייפים מראש, מן המחשבה להלביש ולהפשיט את הילדים בכמויות אדירות של בגדים, והילד, המתקשה לנשום, עייף בטרם פעילות, ימצא את עצמו שוב מול הוידאו והמחשב, במקום בעיבה של הפעילות הגופנית, החשובה כ"כ בחורף.
בחוץ משתוללת סופת גשמים. ללכת לבריכה או לא? עד כמה זה חשוב?
חזרתי לא מזמן מסיור במזרח אירופה. מרכזי ההידרותרפיה נפתחים כפטריות אחרי הגשם.... קינאתי בהם! מחסום מזג האוויר לא קיים. הבריכות מקורות ומחוממות, אך בצידן בריכות חיצוניות, מחוממות אף הן, ואנשים שוחים בהן, ומעדיפים אותן.
כמה מ"מ מעל פני המים קיימת שכבה של אדים, העוזרת לשחרר את דרכי הנשימה מן החסימות, ומאפשרת המשך נשימה נורמלי. זאת בעיקר, כשיש הפרשי טמפרטורה גדולים בין המים לאוויר שבחוץ; לא מעט ילדים, הסובלים ממחלות נשימתיות(אסטמה;סטרידו;ציסטיק פיברוזיס),מופנים לפעילות אקווא אירובית, על מנת לשמור על נפח ריאות תקין; לחזק את מנגנון הנשימה; לתחזק סיבולת לב-ריאה; ואף לגרות את הריאות לסימטריה בעומס, שהרי הגוף הוא מכונה משומנת, והאבר החזק משתלט על הצרכים, תוך שהוא מותיר את המקביל לו חלש ומתנוון;כך, ריאה חלשה או קטנה תצטמצם עוד יותר אם לא תגורה באופן מלאכותי.המים הם רפואה אולטימטיבית. כל סגנון שחיה כופה על השחיין סימטריה, כך שהחלש מתחזק, והחזק שומר על מצבו. החורף הוא עונת "מלפפונים" לגוף; הקור והבגדים הרבים הם אויבי התנועתיות. אך המוטוריקה זועקת לגירוי, ואיננה מבדילה בין עונות השנה. מנגנון הנשימה מרכב משרירי הנשימה, הזקוקים לתירגול של מאמץ גופני,כגון:קיצור,הארכה ועיבוי, על מנת לשמור על חוזקם ויעילותם; חשוב לזכור: מנוחה איננה משמרת את הקיים; היא מדרדרת את המצב מעבר לנקודת ההתחלה.
מרחב המים הינו אוסף של גירויים תחושתיים ומוטוריים, המתחברים אל הילד בהרמוניה. אך נכנס למים, וכבר הוא מכה ומצליף; צולל ונושף; שוחה וצוהל מרב הנאה, וללא ידיעתו מחזק את הריאות ואת בית החזה;מגמיש את כתפיו ומשמר את התנועתיות של עמוד השידרה החזי.
אל תתנו למזג האוויר להכריע אתכם. יתרונות השחיה בחורף הם מעל לכל.
מצורפת סידרה של תרגילי נשימה/משחקי נשימה, המיועדים לילדים בגילאי 3 ומעלה, ואינם דורשים מיומנות שחיה לחורף:
• לצלול ולהרים חפץ מהקרקעית;
• להזיז חפץ צף ממקום למקום ע"י נשיפה;
• לדבר עם ההורה מתוך המים;
• לצעוק במים;
• לזהות מספרים וצורות באמצעות אצבעות המבוגר, מתחת לפני המים;
• לשבת על אדן הבריכה ולקפוץ למים;
• כנ"ל, אך תוך כדי הקפיצה לעבור מתחת ליד המבוגר, שנמצאת מעל פני המים;
• כנ"ל, אך יד המבוגר על פני המים, והילד צולל מתחתה אחרי הקפיצה.
• לשלב את כל התרגילים: קפיצה; צלילה והרמת חפץ;לצעוק אל ההורה שבמים; ולחזור אל הקיר;
בהנאה ובברכת נשימה צלולה.